Tabelka Obwodów koła rowerowego
W erze liczników z GPS, ta tabelka straciła już trochę na znaczeniu. Jednak jeżeli mamy jeszcze licznik, gdzie trzeba wpisać rozmiar koła często oznaczany jako WS (wheel size), to poniższa tabelka może jednak okazać się przydatna:
Oznaczenia na oponie | Rozmiar opony | WS km/h | WS mp/h |
47-305 | 16×1.75×2 | 1272 | 790 |
47-406 | 20xl.75×2 | 1590 | 988 |
37-540 | 24xl 3/8 A | 1948 | 1210 |
47-507 | 24x175x2 | 1907 | 1184 |
23-571 | 26xl | 1973 | 1225 |
40-559 | 26xl.5 | 2026 | 1258 |
44-559 | 26×1.6 | 2051 | 1274 |
47-559 | 26×1.75×2 | 2070 | 1286 |
50-559 | 26×19 | 2089 | 1298 |
54-559 | 26×200 | 2114 | 1313 |
57-559 | 26×2125 | 2133 | 1325 |
37-590 | 26xl 3/8 | 2105 | 1307 |
37-584 | 26×1 3/8xl 1/2 | 2086 | 1296 |
20-571 | 26×3/4 | 1954 | 1214 |
32-630 | 27xl1/4 | 2199 | 1366 |
28-630 | 27xl 1/45 | 2174 | 1350 |
40-622 | 28×1.5 | 2224 | 1381 |
47-622 | 28×175 | 2268 | 1409 |
40-635 | 28xll/2 | 2265 | 1407 |
37-622 | 28xl 3/8xl 5/8 | 2205 | 1370 |
18-622 | 700x18C | 2102 | 1306 |
20-622 | 700x20C | 2114 | 1313 |
23-622 | 700x23C | 2133 | 1325 |
25-622 | 700x25C | 2146 | 1333 |
28-622 | 700x28C | 2149 | 1335 |
32-622 | 700x32C | 2174 | 1350 |
37 -622 | 700x35C | 2205 | 1370 |
40-622 | 700x40C | 2224 | 1381 |
Uwaga: Powyższa tabelka ma wyłącznie charakter informacyjny; jest przydatna gdy potrzebujemy na szybko wpisać obwód i nie mamy czasu na pomiary. Niestety opony nawet tych samych rozmiarów różnią się czasem dość znacznie. Dlatego najlepiej zmierzyć samemu. Jest kilka sposobów, ale ja preferuje jeden o minimalnym, wręcz pomijalnym błędzie. Oto krótki przepis jak zmierzyć obwód koła:
Musimy znaleźć jakiś prosty fragment drogi z prostą linią, krawężnikiem, rynienką czy czymś w tym rodzaju. Pompujemy opony do ciśnienia przy którym najczęściej jeździmy. Ustawiamy koło przy krawężniku i przy styku z podłożem zaznaczamy kreskę na oponie i podłożu. Następnie wsiadamy na rower (aby wyeliminować błąd wynikający z ugięcia bieżnika- czasem kilkanaście mm) i siedząc na siodełku prowadzimy ( nie jedziemy, bo przy tak małej prędkości nie utrzymamy idealnie prosto kierownicy) rower wzdłuż linii. Wykonujemy tak 3-5 obrotów koła i zaznaczamy kreskę na podłożu. Mierzymy odległość i dzielimy przez ilość obrotów. Następnie powtarzamy wszystko dwa, trzy razy i wyliczamy średnią. Tak otrzymany wynik wpisujemy do licznika. To chyba najlepszy i najdokładniejszy sposób jaki znam i jego właśnie stosuję.